Roestug is een startup met 3 koppen; Bram Vreugdenhil, Gerke Slotboom & Hermen Fikse. Met dit groepje, respectievelijk fietsenmakende sociale wetenschapper, industrieel productontwerpende DJ & ondernemende marketing directeur die nog milieukunde studeert, zijn we op weg naar een circulair fietsbedrijf, die weesfietsen een tweede kans biedt.

Frankenstein-fietsRoestug team
Bram: “In Nederland zijn er meer fietsen dan fietsers. Waarom zijn er dan nog steeds nieuwe fietsen nodig? Ik ben ervan overtuigd dat je van twintig ongebruikte en kapotte weesfietsen, minstens tien unieke ‘Frankenstein-fietsen’ kunt maken.” Alle onderdelen zijn er al, alleen nog niet op de juiste plek. Daarom krijgt elke weesfiets bij Roestug kans op een tweede ronde. Zo willen de mannen van Roestug een bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie.

Onderdelen
Het doel is om de Roestug-fiets volledig van afval te maken. Via hun eigen netwerk en dat van het iLab heeft Roestug toegang tot weesfietsen. Daarnaast onderzoeken ze waarom fietsonderdelen kapot gaan. Wat zijn daarvoor de belangrijkste oorzaken? Uit het onderzoek en ervaring moet vervolgens gaan blijken welke onderdelen meer aandacht en innovatie nodig hebben om de fietsprestatie duurzamer te maken. Het opknappen en in elkaar zetten van de fietsen gaan ze zelf doen. Bram is tijdens zijn studie fietsenmaker geweest en heeft een hands-on mentaliteit.

Bram: “Ik vind het heerlijk om te sleutelen aan fietsen. Het is bijna therapeutisch.”

Stap voor stap
De aanpak is praktisch. Hermen: “We kijken per stap wat er nodig is en hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen. Nu de weesfietsen en fietsonderdelen in zicht zijn, is het zaak om te kijken hoe de fiets het beste de markt op kan”. Wordt het een huurfiets of een fiets die je kunt kopen of misschien allebei? Ook wordt er al verder vooruit gekeken. Zo is het maken van een Roestug-fiets enorm arbeidsintensief. Om te kunnen groeien zou een ‘klein leger’ van fietsenmakers nodig zijn. Volgens Bram, die is afgestudeerd als sociaal wetenschapper, is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Bram: “Fietsen opknappen is geen rocket science, je hebt gewoon een goed stel handen en de juist mentaliteit nodig.” Roestug wil daarom in de toekomst graag werken met zowel vaklieden als stagiairs en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Lege prullenbak
In de werkplaats geldt het principe van de lege prullenbak. Met Roestug hopen Gerke, Hermen en Bram het duurzaamheidsnetwerk in Zwolle te versterken. Bram: ‘We willen niet concurreren, maar effect sorteren’.

Hermen: “Eigenlijk is er voor elk onderdeel wel een nieuw leven mogelijk. Als het niet bij Roestug is, dan wel bij een andere ondernemer in regio Zwolle.”